Stresul și fertilitatea masculină

Stresul poate fi considerat o reacție psihologică normală care apare ca răspuns la o situație anormală.  Mulți indivizi pot reacționa la evenimentele dificile din viața lor în urma cărora se simt tensionați, anxioși, pot reacționa la solicitările intense ale vieții profesionale sau vieții de familie. Unele persoane se pot adapta mai bine la agenții stresori, altele mai puțin, în funcție de personalitatea lor, dar și de circumstanțele obiective.

Problemele apar atunci când solicitările sunt prea mari și pe termen lung sau sunt prezente în mai multe domenii din viața unei persoane: profesie, familie, dragoste, iar individul respectiv nu poate gestiona situația.

Stresul fizic dar și stresul emoțional pot avea un impact dramatic asupra funcției de reproducere a omului. Modul exact în care stresul influențează funcția de reproducere nu este pe deplin elucidat, dar există mai multe direcții de cercetare iar mecanismele par să fie hormonale și vasculare.

Stresul determină lipsa de coordonare între axul hipotalamo-hipofizar din creier (hipotalamus, glanda hipofiză) și gonade (testicule sau ovare) responsabile de descărcarea hormonilor sexuali (testosteron, estrogen, progesteron). Astfel, în cazul bărbaților, în condiții de stres pot interveni modificări ce influențează negativ atât numărul de spermatozoizi, cât și motilitatea și structura acestora, dar pot în același timp favoriza și tulburări de dinamică sexuală (lipsa erecției, ejaculare precoce, lipsa orgasmului, scăderea interesului pentru actul sexual, impotența).

Relația dintre stres și infertilitate poate fi văzută ca o relație cauză-efect în ambele sensuri, adică fie stresul este cauza infertilității, fie infertilitatea devine cauza de stres (care continuând cercul vicios ajunge să mențină starea de infertilitate).

Reducerea stresului are o importanță dovedită, de aceea pentru a contrabalansa efectele nocive ale stresului și pentru normalizarea fertilității se recomandă adoptarea unor metode de relaxare (masaj, muzică, yoga, dirijarea imaginației, exerciții fizice, psihoterapie, etc). Evident, cea mai bună relaxare în lupta cu stresul este să facem ceea ce ne face să ne simțițim cel mai bine!

 

Dr. Cristina Ungureanu